Månadsuppdatering Januari 2013

Standard

Det har gått en månad sen jag startade mitt experiment och vad har hänt?

Innan har jag alltid köpt mina indiespel från antingen Steam eller PSNs onlinebutiker. Nu när jag dedikerar en sån stor del av mitt spelande till indiescenen har jag börjat leta efter fler portaler där man kan söka och köpa indiespel. Allra enklast är såklart om man går direkt till utvecklarens hemsida, men eftersom det är indiespel så kan det vara svårt att hitta spelet (och därmed utvecklaren) från första början. Det är en ond cirkel.

Tack och lov finns det sidor som underlättar det hela. Ta till exempel Indiegames.com, som tipsar om nya och kommande spel, eller Indiegamebundles.com, som håller koll på vilka indiebundles som man kan köpa i nuläget. Jag måste också nämna Steams relativt nya scen Greenlight. Där kan man tumma upp indiespel man gillar så att de hamnar i Steam-butiken.

Vad mer har hänt? Jag har stått emot frestelsen att köpa DMC men jag har syndat ty jag laddade ner demot som släpptes. Om releasespelet fortsätter som demot kommer det vara lika kul som föregångarna. Då är det mycket möjligt att det blir en av de tre  stora titlarna jag begränsar mig till det här året.

Retro City Rampage kom ut i början av januari men precis som med GTA-serien förstår jag inte poängen. Onödigt mycket våld i ett nostalgiskt paket. Jahapp.

Det nya spelet av Double Fine, The Cave, har släppts. Trots en underhållande trailer och bra koncept blev utförandet tyvärr mediokert.

NO TIME TO EXPLAIN WITH GIANT ENEMY CRABS

Månadens pärla, No Time to Explain, är egentligen ett flashspel från Newsground som förbättrats och gjorts om till ett komplett spel. Kort och gott är det en plattformare där huvudkaraktären har en jetpack som fungerar som både färdmedel och vapen. Förutom den ovanliga fysiken sätter spelet er som gillar hattar en liten guldkant på tillvaron. Man kan nämligen hitta, samla och ha på sig dem i spelet. Spana in det om ni inte redan har det!

Indiescenen är framförallt en arena där de lite udda, konstiga och oväntade spelen tar plats. Jag menar, det var ju faktiskt en del av poängen när jag bytte fokus från AAA till indie. Med det sagt upptäckte jag Mad Father som jag faktiskt inte har vågat spela efter att ha sett tillräckligt många skräck-animes i mina dar. Men jag tänkte ta upp det eftersom det är en ovanlig kombination om man jämför med andra jrpgs som finns ute nu. Mad Father är ett 90-tals skräck jrpg som blivit fan-översatt och finns att ladda ner gratis här.

Det var allt för januarimånad! Nästa månad kommer bli mer spännande för då släpps en hel drös AAA-titlar. Ni no Kuni, Dead Space 3, Crysis 3 och Metal Gear Rising: Revengance är bara några exempel. I februari kommer min dedikation till det här experimentet testas till det yttersta!

PS. Path of Exile av Grinding Gears Games har gått över till öppen beta. Det här free-to-play spelet, som hämtar inspiration från spel som Diablo och Torchlight, har redan byggt upp en hel del hype kring hur bra kvalité det håller, trots att det är indieutvecklat. Registrera dig och testa själv på deras hemsida.

Speak Your Mind